0

جت پرینترهای صنعتی چگونه کار می کنند؟

جت پرینترهای صنعتی چگونه کار می کنند؟

در این مقاله به سوال (جت پرینتر های صنعتی چگونه کار می کنند؟) پاسخ خواهیم داد بنابراین تا پایان این مطلب با ما همراه باشید .

برای درک اصول کارکرد این سیستم ( چاپگرهای جوهر افشان یا CIJ Printer ) و با توجه به شکل بالا به شرح عملیات چاپ بطور خیلی خلاصه میپردازیم :

  1. سیستم هیدرولیک چاپگر جوهر افشان شامل : مخزن جوهر ، مخزن حلال ، مخزن مخلوط کننده جوهر و حلال ( میکسر تانک ) ، شیربرقی های مربوطه ، پمپ هیدرولیک مخصوص جوهر ، هد چاپگر ، شلنگ های مخصوص ، اتصالات مربوطه ، فیلترهای جوهر ، سیستم اندازه گیری غلظت ، سیستم اندازه گیری فشار ، شستشوی اتوماتیک و … میباشد . ( مانند شکل روبرو )
  2. سیستم الکترونیک که شامل بردهای الکترونیکی و پروسسوری جهت برنامه ریزی کارکرد دستگاه ، ادیتورهای مربوطه (جهت نوشتن متون ) و … میباشد.
  3. سیستم اندازه گیری دما و فشار جوهر ( در سیستم هیدرولیک ) و هد چاپگر که خیلی دقیق کنترل می شوند .
  4. چاپگر دارای المان مهمی دیگری به نام نازل است که وظیفه آن با توجه به بند ۳ ، قطره قطره نمودن جوهر انتقالی به آن می باشد .
  5. سیستم شارژ ( Charge Electrode ) و صفحات با ولتاژ بالا ( High Voltage) که بصورت خیلی دقیق عملیات بار دار نمودن قطرات جوهر و انحراف قطرات را بر عهده دارند .

حال با توجه به متن چاپی مورد نظر ، بردهای الکترونیکی و پروسسوری وظیفه دارند که هر قطره از این قطرات خارج شده از نازل را به یک بار الکتریکی متفاوت ( بسته به موقعیت آن نقطه ) شارژ نمایند ( این وظیفه را قطعه ای به نام شارژ الکترود به عهده دارد ) .

جت پرینترهای صنعتی چگونه کار می کنند؟

چاپ حروف انگلیسی

بعنوان مثال فرض نمایید حرف E ، کارکتر مورد نظر در این چاپ میباشد ، پس برای نوشتن چنین حرفی :

الف ) از سمت چپ جهت ستون اول نیاز به پنج نقطه با بارهای الکتریکی منفی ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ و ۵ داریم ، که این قطرات پس از گرفتن بار الکتریکی مورد نظر به درون صفحات با ولتاژ بالا پرتاب شده و هرکدام متناسب با بار الکتریکی منفی اخذ شده به سمت صفحات مثبت منحرف میشوند ، بدین صورت که هر قطره که بار منفی بیشتری گرفته ، بیشتر به سمت صفحه مثبت جذب شده و نقطه با موقعیت بالاتری را کسب میکند ( مانند نقطه ۱ و به ترتیب تا نقطه ۵ در ستون اول )

ب ) از سمت چپ جهت ستون دوم نیاز به سه نقطه بصورت یک در میان و با بار الکتریکی ۱ ، ۳ و ۵ داریم که این قطرات پس از گرفتن بار الکتریکی مورد نظر به درون صفحات با ولتاژ بالا پرتاب شده و هرکدام متناسب با بار الکتریکی منفی اخذ شده به سمت صفحه مثبت منحرف می شوند .

ج ) قطراتی که بار الکتریکی نگرفته اند مستقیم از بین صفحات ولتاژ بالا عبور کرده و به سمت لوله ای به نام لوله گاتر میروند ( این لوله دارای یک فشار منفی بوده و قطرات جوهر بدون بار را به دورن خود میکشد ) و بعد از آن به سمت میکسر تانک هدایت میشوند ، بنابراین قطراتی که بار الکتریکی نگرفته اند دوباره به سیکل چرخش جوهر برمی گردند.

پس همانطوریکه میبینید و با توجه به شکل بالا ، خیلی ساده عملکرد یک جت پرینتر جوهر افشان صنعتی را یاد گرفته اید .