0

انواع کارتریج جت پرینتر

کارتریج جت پرینتر

کارتریج‌های جت پرینتر، قطعاتی ظریف اما حیاتی در دنیای چاپ هستند. این مخزن‌های کوچک جوهر، با پاشیدن قطرات ریز جوهر بر روی کاغذ، تصاویر و متون را به شکلی زنده و دقیق به نمایش می‌گذارند. در این مقاله که توسط شرکت سپندافزار تهیه شده است، سفری به دنیای رنگارنگ کارتریج‌های جت پرینتر خواهیم داشت و انواع مختلف، کاربردها و ویژگی‌های آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نقش کاتریج در دستگاه های جت پرینتر چیست؟

کارتریج جت پرینتر قطعه ای است که در داخل این دستگاه نصب می شود و وظیفه آن تهیه جوهر سیاه یا رنگی برای چاپ می باشد. جوهر مایع داخل کارتریج است که باعث چاپ می شود. جوهر می تواند مبتنی بر رنگدانه یا رنگ باشد، اما جوهرهای مبتنی بر رنگ رایج تر هستند و برای تولید چاپ های رنگی و عکس های پر جنب و جوش مناسب هستند. جوهرهای مبتنی بر رنگدانه فاقد روشنایی جوهرهای مبتنی بر رنگ هستند، اما در زمان کمتری خشک می‌شوند و در برابر محو شدن مقاوم‌تر هستند. این کارتریج از قطعه ای به نام نازل برای انتقال جوهر روی کاغذ استفاده می کند. کاربران خانگی، مشاغل کوچک و عکاسان بیشتر از کارتریج جوهر استفاده می کنند. استفاده از کارتریج های جوهر در چاپگرهای جت ارزان تر از گزینه های دیگر مانند کارتریج تونر است. در چاپگرهای جت معمولاً از بیش از یک کارتریج چاپگر برای چاپ استفاده می شود. کارتریج های جوهر تا دو سال در جعبه باز نشده دوام می آورند و امکان استفاده از این نوع کارتریج ها برای مصارف عمومی یا تخصصی وجود دارد. هر کارتریج حاوی یک یا چند مخزن جوهر است و برخی از سازندگان کنتاکت های الکترونیکی و تراشه ای را اضافه می کنند که با چاپگر ارتباط برقرار می کند.

…::: مقاله پیشنهادی : چطور مصرف جوهر جت پرینتر را کاهش دهیم؟ :::…

انواع کارتریج جت پرینتر

دو نوع کارتریج وجود دارد که شامل کارتریج جوهر برای پرینترهای جت و کارتریج لیزری یا تونر برای پرینترهای لیزری می شود. چاپگرهای جت معمولاً از یک یا چند کارتریج برای چاپ استفاده می کنند. کارتریج های جوهر در چاپگرهای جت جوهر را از طریق نازل ها روی کاغذ پخش می کنند.

کارتریج ها چگونه کار می کنند؟

فرآیند چاپ با چاپگر جت که به چاپگر جوهرافشان نیز معروف است، فرآیندی پیچیده است که در آن هد نقش اصلی را ایفا می کند. این عنصر دارای مکانیزمی است که از تعدادی نازل تشکیل شده است. فضایی که جوهر و حرارت از آن عبور می کند و به لطف آنها ارتعاشات لازم برای دفع جوهر ایجاد می شود.

چندین تکنیک برای انجام این فرآیند وجود دارد. در برخی از چاپگرها از عنصر مقاومتی استفاده می شود که جوهر نازل را گرم می کند و می جوشد تا تبخیر شود و حباب ایجاد کند و این حباب به عنوان اهرمی برای بیرون کشیدن جوهر عمل می کند. این فرآیند تنها در یک هزارم ثانیه انجام می شود.

از طرفی در مدل های دیگر چاپگر از یک کریستال پیزوالکتریک کوچک استفاده می شود که در خروجی نازل قرار می گیرد و به موازات آن سیگنال الکتریکی به کریستال مذکور اضافه می شود که عملکردی بسیار شبیه به آن ایجاد می کند. یک پمپ مایع که می ریزد جوهر را از نازل خارج می کند.

تغییر فاز سومین تکنیک چاپ در چاپگرهای جت است. در اینجا از جوهر جامد استفاده می شود که گرم می شود تا مایع شود و متعاقباً با شیشه ای که در خروجی نازل قرار دارد در تماس است.

جوهر از طریق یک سیگنال ارائه شده توسط یک عنصر پیزوالکتریک خارج می شود. در این حالت جوهر با رسیدن به کاغذ جامد می شود و از سایر مشکلات بعدی جلوگیری می کند.

…::: مقاله پیشنهادی : کاربرد انواع جت پرینتر دستی و صنعتی در صنایع مختلف :::…

تفاوت بین کارتریج تونر و کارتریج جوهر چیست؟

تفاوت های قابل توجهی بین کارتریج هایی که از تونر و جوهر استفاده می کنند وجود دارد که عبارتند از:

  • جوهر مایع و تونر پودری است.
  • کارتریج‌های جوهر توسط پرینترهای جت استفاده می‌شوند، در حالی که تونرها توسط چاپگرهای لیزری استفاده می‌شوند.
  • کارتریج های تونر صفحات بیشتری را نسبت به کارتریج های جوهر چاپ می کنند.
  • پرینت ها و تصاویر چاپ شده توسط کارتریج جوهر واضح تر از تصاویر چاپ شده با تونر هستند.
  • از آنجایی که تونر به صورت پودری است که خشک نشده و در صورت عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه خشک نمی شود اما زمانی که جوهر را برای مدت طولانی در کارتریج بگذارید خشک می شود.

انواع جوهر جت پرینتر با سیستم UV

با پیشرفت تکنولوژی ساخت دستگاه های جت پرینتر، موانعی نیز در این مسیر پدیدار شد. آیکن مک، سازنده دستگاه های جت پرینتر، برای محافظت از دستگاه های خود جوهرهای مختلفی را برای دستگاه های جت پرینتر خود تولید کرده است. به همین دلیل، این کاربران جت پرینتر می توانند از طیف گسترده ای از جوهر و حلال جت پرینتر در دستگاه های جت پرینتر خود استفاده کنند. در زیر چند نمونه از جوهر جدید چاپگر جت IconMac آورده شده است:

جوهر چاپگر جت ikonmac با سیستم UV: جوهر چاپگر جت ikonmac با سیستم UV دارای انواع مختلفی است که در زیر معرفی می شوند:

  • مقاومت جوهر جت پرینتر در برابر نور خورشید:

به طور کلی جوهر چاپگر جت UV در برابر نور خورشید و تغییر رنگ در اثر نور خورشید مقاوم است.

  • مقاومت جوهر جت پرینتر در برابر اشعه UV:

شکل دیگری از این نوع جوهر چاپگر جت آیکونمک با سیستم UV این ویژگی را دارد که با تابش نور ماوراء بنفش بر روی جوهر، می توان آن را (جوهر خرما) از محصول پاک کرد و جوهر خرما را از روی محصول حذف نمی کند. حتی با کمک قوی ترین حلال ها حذف شود.

  • جوهر چاپگر جت را با نور UV نشان دهید:

شکل دیگری از جوهرهای UV پرینترهای جت ikonmac برای جلوگیری از کپی طراحی شده است. در این حالت چاپ با جوهر خرما، متن چاپ شده توسط دستگاه خرما دیده نمی شود، اما زمانی که اشعه ماوراء بنفش به آن بتابد، متن یا تصویر چاپ شده توسط دستگاه خرما قابل مشاهده خواهد بود.

جوهر بر پایه روغن

دستگاه جت پرینتر با جوهر پایه روغن دارای این ویژگی است که این نوع جوهر جت پرینتر به گرفتگی نازل های دستگاه جت پرینتر آیکنمک کمک می کند. به عبارت دیگر، پس از آخرین بار استفاده از جت پرینتر، جوهر روی سر جت پرینتر خشک نشده است و دستگاه بدون آن قابل استفاده است. این نوع جوهر برای صنایعی مانند فیلتر هوای خودرو و صنایع تولید ام دی اف و مقوا مناسب است.

نقش حلال در کیفیت و عمر جت پرینتر

دستگاه های جت پرینتر iKonMac با بالاترین کیفیت برتر اروپایی ساخته شده اند. استفاده از هد شرکت Xaar با ولتاژ بالا از دیگر ویژگی های آن می باشد. بنابراین استفاده از حلال مخصوص هد دستگاه می تواند علاوه بر افزایش کیفیت چاپ، طول عمر هد جت پرینتر را نیز افزایش دهد.

جوهر نامرئی جت پرینتر چیست؟

جوهر چاپگر جت نامرئی که به نام جوهر بلک لایت نیز شناخته می شود، نوعی جوهر است که در معرض نور ماوراء بنفش به رنگ سفید، آبی، قرمز یا زرد می درخشد، اما در نور معمولی محیط دیده نمی شود.

این جوهرهای چاپگر نامرئی برای استفاده در جت پرینترهای رومیزی معمولی که با فناوری چاپ پیرو کار می کنند مناسب هستند.

استفاده از این نوع جوهرها برای سطوحی که نور ندارند یا خاموش هستند مناسب است و باعث می شود نور نامرئی بنفش و آبی از محل چاپ منعکس شده و جوهر آبی و بنفش دیده شود.

بهترین مثال برای استفاده از این نوع جوهر اسکناس است. اگر اسکناس را زیر دستگاه های مخصوص قرار دهید، اعداد هک شده با جوهر نامرئی روی اسکناس به دلیل عبور اشعه فرابنفش دستگاه قابل مشاهده خواهند بود.

جوهر جت پرینتر نامرئی چه کاربردهایی دارد؟

جوهر نامرئی جت پرینتر دو کاربرد اصلی دارد که هر کدام دارای زیرمجموعه هایی بوده و شامل موارد زیر می باشد:

  •  استفاده در موارد امنیتی

برای کاربردهای امنیتی، از جوهرهای نامرئی در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. مثلا:

  1. از این جوهرها برای جلوگیری از جعل بلیط های خاص مانند بلیط کنسرت ها، شهربازی ها، پارک های آبی، باغ وحش ها و … استفاده می شود.
  2. همچنین از جوهرهای نامرئی برای تعیین اصالت کالا با درج کد یا لوگوی مخصوص بر روی بسته بندی کالا و لباس استفاده می شود.
  3. یکی دیگر از کاربردهای مهم جوهرهای نامرئی جلوگیری از جعل اسناد مهم مانند گواهینامه، گواهی تحصیلی، کارت پرسنلی و … می باشد.
  •  استفاده در موارد تزئینی و هنری

از جوهرهای نامرئی برای تزیین و رنگ آمیزی سطوح مختلف مانند سقف و دیوار در مکان های مختلف مانند سینما، شهربازی، فروشگاه و … استفاده می شود و همچنین می توان از آنها به عنوان خالکوبی روی پوست استفاده کرد که دائمی هستند و به صورت موقت نیز استفاده می شوند.

استفاده از این جوهرها در موارد تزئینی و هنری، علاوه بر جلب نظر مخاطب، آثار خلاقانه و جذابی را خلق کرده است. با استفاده از این جوهرها روی لباس یا به صورت نقاشی روی بوم می توان از آنها برای افزایش ضریب هوشی کودک استفاده کرد. کاغذ استفاده شده.

بنابراین می توان گفت که جوهرهای نامرئی در بسیاری از کاربردهای عمومی و امنیتی مانند: ارسال اطلاعات گسسته، واترمارک، گذرنامه، شناسه، اسکن بارکد نامرئی بر روی بلیط، برچسب و لیبل، چاپ بر روی منسوجات و اعمال بر روی پوست و نقاشی استفاده می شود. به عنوان محتوای نامرئی برای احراز هویت و جلوه های ویژه پشتیبانی می کند.