0

چطور مصرف جوهر جت پرینتر را کاهش دهیم؟

چطور مصرف جوهر جت پرینتر را کاهش دهیم؟

کسانی که با جت پرینتر سر و کار دارند، همیشه این دغدغه را دارند چطور مصرف جوهر دستگاه را کنترل کنند تا متحمل هزینه های زیادی نشوند. این مقاله توسط شرکت سپندافزار تهیه شده است و در صورتی که شما نیز جزء این دسته از افراد هستید و می خواهید بدانید چطور مصرف جوهر جت پرینتر را کاهش دهید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید زیرا می خواهیم ۹ ترفند کاربردی در این باره را به شما معرفی نماییم.

راهکارهای کاهش مصرف جوهر جت پرینتر

  • جت پرینتر خود را به خوبی بشناسید.

مهم ترین مسئله ای که قبل از کار با جت پرینتر باید به آن توجه فرمایید، شناسایی جت پرینتر است. زمانی که شما بدانید با چه دستگاهی و با چه ویژگی هایی رو به رو هستید می دانید چه کار باید بکنید تا آسیبی به دستگاه وارد نشده و بهترین عملکرد را داشته باشد. در این شرایط است که ظرفیت دستگاه را شناسایی کرده و اطلاعات دقیقی درباره میزان مواد مصرفی آن به دست خواهید آورد تا با یک برنامه ریزی صحیح بتوانید میزان مصرف جوهر دستگاه را کاهش دهید.

  • بهتر است کارتریج بزرگ تر بخرید.

دومین ترفند کاربردی برای کاهش مصرف جوهر، استفاده از کارتریج جت پرینتر بزرگ تر است. برای این کار می توانید از کارتریج های سری XL و بزرگ تر در جت پرینتر خود استفاده نمایید. بدین وسیله می توانید توان چاپ دستگاه را ۲ تا ۳ برابر نسبت به حالت معمولی آن، افزایش دهید. افرادی که کارتریج های تکی و با بسته بندی های جداگانه تهیه می کنند به طور معمول باید هزینه بیشتری نسبت به تامین جوهر دستگاه بپردازند.

  • کیفیت چاپ دستگاه را تنظیم نمایید.

به طور معمول و پیش فرض ممکن است جت پرینتر ها بر روی حالت بهترین کیفیت چاپ تنظیم شده باشند که مصرف جوهر زیادی دارد در صورتی که شما همیشه به این سطح از کیفیت نیاز نخواهید داشت. برای کاهش مصرف جوهر جت پرینتر، تنظیمات کیفیت چاپ را در حالت نرمال قرار دهید و فقط در صورتی که نیاز دارید از حالت پرینت عالی یا High Quality و Fine استفاده نمایید. بعد از این، خواهید دید مصرف جوهر دستگاه کاهش پیدا کرده است.

  • چاپ سیاه و سفید را انتخاب نمایید.

طبیعی است که شما این نوع جت پرینتر رنگی را انتخاب کرده اید تا در کار خود از آن ها استفاده نمایید اما در این نوع جت پرینتر ها، برای چاپ بیشتر فایل های سیاه و سفید نیز از سایر رنگ ها هم استفاده می شود و این مسئله به معنای اتلاف جوهر دستگاه است. برای آن که جلوی این کار را بگیرید هنگام ارسال درخواست های پرینت سیاه و سفید برای دستگاه، گزینه Grayscale only را انتخاب نمایید تا بدین وسیله چاپ این فایل ها به صورت سیاه و سفید انجام شود و از مصرف جوهر های رنگی جلوگیری شود و استفاده از جوهر های رنگی را فقط به زمان های مورد نیاز اختصاص دهید.

  • از فونت مناسب استفاده کنید.

دستگاه های جت پرینتر معمولا از چند فونت مختلف پشتیبانی می کنند که برخی از آن ها ضخیم اند و طراحی خاصی دارند در نتیجه مقدار مشخصی جوهر مصرف می کنند. برای آن که بتوانید مصرف جوهر دستگاه جت پرینتر خود را کنترل نمایید همیشه باید از فونت هایی با ضخامت مناسب استفاده نمایید زیرا طبیعتا نیازی نیست که برای چاپ هر متن و محتوایی از فونت های ضخیم و پر رنگ استفاده کنید.

  • مراقب جت پرینتر خود باشید.

دستگاه های جت پرینتر مانند هر وسیله ای به مراقبت و نگه داری نیاز دارند. مراقبت از آن ها به معنای استفاده صحیح از آن ها و تعمیر و سرویس دوره ای آن ها می باشد. مشکلاتی که در هر قسمت از جت پرینتر مانند هد دستگاه پیش بیاید به سادگی میزان مصرف جوهر آن را افزایش می دهد. به همین دلیل باید تمامی نکات نگه داری از دستگاه را بدانید و به صورت منظم و دوره ای آن را سرویس کرده تا در صورت بروز هر گونه مشکل، کار را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید و با این کار مصرف جوهر جت پرینتر خود را کاهش دهید.

  • بهتر است از کارتریج مجزا استفاده کنید.

دستگاه هایی که از چند کارتریج رنگی استفاده می کنند، اگر یکی از رنگ های آن تمام شود مجبورند کل کارتریج را تعویض کنند در صورتی که ممکن است چند رنگ دیگر در آن هنوز جوهر داشته باشند. برای آن که با این مسئله رو به رو نشوید بهتر است از کارتریج های مجزا استفاده نمایید تا در صورت تمام شدن هر رنگ، فقط کارتریج همان رنگ را تعویض نمایید بدون آن که بقیه موارد را تغییر دهید.

  • از جت پرینترهای به روز استفاده نمایید.

جت پرینتر های جدید و به روز به اینترنت متصل می شوند و دستورات چاپ را می توانند از طریق تلفن های همراه یا هر دستگاه بی سیم دیگر دریافت نمایند. این دستگاه ها بعد از اتمام هر کارتریج آن را سفارش می دهند تا از کار نکردن دستگاه جلوگیری نمایند. به همین دلیل برای آن که بتوانید از امکانات جدید و مفید این دستگاه ها استفاده نمایید باید مدتی یکبار دستگاه خود را به روز نمایید.

  • برای شارژ کارتریج از جوهر های اصلی استفاده کنید.

ممکن است با خود فکر کرده باشید از جوهر های ارزان قیمت استفاده کنید تا اندکی هزینه ها را کاهش دهید. در این جا لازم است بدانید که با استفاده از جوهر های تقلبی و ارزان قیمت شاید در ابتدا هزینه هایتان کاهش پیدا کند اما به خاطر آسیب دیدن دستگاه و کاهش کیفیت آن، هزینه های بیشتری در زمینه تعمیر و نگه داری از جت پرینتر را متحمل خواهید شد. پس همیشه برای شارژ انواع کارتریج جت پرینتر از جوهر های اصلی و با کیفیت استفاده نمایید.

استفاده از هر دستگاهی نیاز به دانستن یک سری مهارت و اطلاعات دارد تا بتوان به نحو صحیح از آن استفاده کرد و عمر استفاده از آن را افزایش داد. در کنار تمامی این موارد کاهش هزینه های جانبی از جمله مصرف جوهر نیز در دستگاه هایی مانند جت پرینتر از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله ۸ ترفند کاربردی برای کاهش مصرف جوهر جت پرینتر را به شما معرفی کردیم تا با به کارگیری آن ها بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.