0

بررسی جت پرینترهای CIJ

جت پرینترهای CIJ

برای چاپ و درج اطلاعات ضروری بر روی بسته بندی محصولات از دستگاهی به نام جت پرینتر استفاده می شود. این دستگاه انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها با توجه به ویژگی هایی که دارند کارکرد متفاوتی دارند. به همین دلیل در این مقاله که توسط شرکت سپندافزار تهیه شده است، قصد داریم به بررسی جت پرینترهای CIJ که یکی از انواع جت پرینتر است بپردازیم.

جت پرینتر CIJ چیست؟

CIJ مخفف عبارت Continuous Inkjet Printer می باشد که اگر بخواهیم آن را ترجمه کنیم به معنای دستگاه پرینتر با پاشش پیوسته جوهر می باشد. دستگاه های جت پرینتر شامل سه مدل سیستم می شود که یکی از آن ها جت پرینتر CIJ است که از آن می توان برای چاپ با سرعت بالا و در تیراژ زیاد استفاده کرد. در صورتی که کارخانه شما به دستگاهی با این دو ویژگی نیاز دارد، می توانید از جت پرینتر CIJ استفاده کنید.

….::: مقاله پیشنهادی: کاربرد انواع جت پرینتر دستی و صنعتی در صنایع مختلف :::…

دستگاه جت پرینتر CIJ در چه شرکت هایی تولید می شود؟

شرکت های مختلفی دستگاه جت پرینتر CIJ را تولید می کنند. در ادامه معروف ترین شرکت های تولید کننده این جت پرینتر را نام می بریم.

  • در کشور انگلستان شرکت های جت پرینتر دومینو، آیکون مک، ویلت و لینکس
  • در کشور آلمان شرکت های جت پرینتر لایبینگر و EBS
  • در کشور آمریکا شرکت های جت پرینتر ویدئو جت و مارکر
  • در کشور فرانسه شرکت ایماژ
  • در کشور ایتالیا شرکت زانوسیدر
  • در کشور هلند و اتریش شرکت جت پرینتر ویدم باخ
  • در کشور چین شرکت جت پرینتر ECJET

….::: مقاله پیشنهادی: جت پرینتر DOD :::…

دستگاه جت پرینتر CIJ چه مزایایی دارد؟

دستگاه جت پرینتر CIJ مانند سایر دستگاه ها دارای مزایایی است که باعث می شود توجه صاحبان کارخانجات و … را به سمت خود جلب نماید. در ادامه به برخی از مهم ترین مزایای این دستگاه می پردازیم.

  • این دستگاه می توانید اطلاعات مورد نظر شما را با سرعت بالایی بر روی محصولات چاپ نماید.
  • جت پرینترهای CIJ این قابلیت را دارند که بر روی سطوح مختلف از جمله سطوح ناهموار نیز اطلاعات را چاپ کنند. این مزیت عالی باعث می شود کارخانجات تولیدی مختلف به سمت خرید آن ترغیب شوند.
  • از آن جایی که جت پرینترهای CIJ با جوهر بر پایه حلال کار می کنند، بعد از انجام عملیات چاپ، اطلاعات به سرعت خشک می شوند.
  • این نوع دستگاه جت پرینتر می تواند اطلاعات را با فاصله ۱ تا ۳ سانتی متر بر روی سطح مورد نظر چاپ کند. همین مسئله امکان چاپ اطلاعات را بر روی سطوح ناهموار و لبه هایی که منحنی زیاد دارند مانند لبه درب بطری ها، فراهم می کند.

جت پرینترهای CIJ چگونه کار می کنند؟

  • برای کار با این نوع جت پرینتر از جوهر هایی که در بسته های نیم لیتری مانند دستگاه لینکس و یا یک لیتری مانند دستگاه ایماژ، دومینو و EBS وجود دارد، استفاده می شود. ظرف جوهر در برخی از این دستگاه جت پرینتر ها داخل مخزن قرار می گیرد اما در برخی دیگر از آن ها مانند دستگاه ایماژ، جوهر باید در داخل تانکر ریخته شود.
  • در قسمت پایین مخزن فیلتر جوهر قرار دارد که جوهر از این قسمت رد می شود. فراموش نکنید این فیلتر ها باید به صورت مرتب و دوره ای تعویض شوند در غیر این صورت به دستگاه آسیب وارد می شود.
  • جوهر از یک شلنگ۲ یا ۴ یا ۶ متری عبور می کند و وارد مخزن دیگری به نام گان هولدر می شود. نازل بر سر گان هولدر بسته شده است. نوک نازل به صورت معمول حدود ۴۵ یا ۵۰ یا ۶۰ میکرون می باشد.
  • بعد از آن که قطره از سر نازل خارج شد، جوهر به وسیله قطعه ای به نام الکترود شارژ می شود. در این بخش جوهر دارای بار می شود.
  • بعد از آن جوهر وارد قسمت های-ولتاژ می شود. این قسمت به مادربرد دستگاه متصل است و وظیفه آن پرتاپ جوهر های باردار شده از دریچه هد به بیرون می باشد.
  • با توجه به نوع فونتی که انتخاب کردید مقداری از جوهر باردار شده، باقی می ماند و باید با مرکز قطعه ای به نام گاتر برخورد نماید. گاتر وظیفه دارد جوهر اضافی را به فرایند داخل دستگاه برگرداند. در دستگاه های تولید شده در شرکت ایماژ گاتر ها دارای پیچ تنظیم هستند ولی بیشتر دستگاه ها این پیچ را ندارند.

….::: مقاله پیشنهادی: چطور مصرف جوهر جت پرینتر را کاهش دهیم؟ :::…

نکات مهم درباره قطعات مکانیکی و بردهای الکترونیکی جت پرینتر CIJ

همانطور که می دانید در جت پرینترهای CIJ قطعات مکانیکی زیادی از جمله چندین پمپ به کار رفته است. قبل و بعد از هر پمپ یک فیلتر نصب شده است و چون این نوع جت پرینتر به صورت پیوسته عملیات چاپ را انجام می دهد این فیلترها باید به صورت دوره ای تعویض شوند.

در صورتی که به موقع فیلترها را تعویض نکنید به پمپ ها فشار وارد می شود و احتمال آسیب به دستگاه و تحمیل هزینه بیشتر وجود دارد زیرا ۳۰ درصد قیمت دستگاه را پمپ ها به خود اختصاص داده اند. از آن جایی که تعویض فیلتر باعث تخلیه جوهر می شود، این کار با توجه به گران بودن جوهر، هزینه های خود را دارد و از مشکلات جت پرینترهای  CIJ به حساب می آید.

پمپ های مختلف و قطعات دیگری که برای ذخیره جوهر وجود دارد باعث هوا گرفتن لوول سنسورهای دستگاه می شود. هواگیری آن کار سختی نیست ولی بهتر است توسط فردی متخصص انجام شود تا آسیبی به دستگاه وارد نشود. توجه داشته باشید که جت پرینترهای  CIJبعد از روشن و خاموش شدن مکرر نیاز به هواگیری پیدا خواهند کرد.

از آن جایی که دستگاه جت پرینتر CIJ بردهای الکترونیکی متعددی دارد که فعالیت های مختلفی انجام می دهند، برای درست کار کردن دستگاه و پیشگیری از هر گونه خطر احتمالی باید از محافظ های برق مناسب برای آن استفاده بشود.

….::: مقاله پیشنهادی: نحوه تعمیر و نگه داری جت پرینتر :::…

جت پرینتر CIJ برای چه نوع کارخانه های تولیدی مناسب است؟

با توجه به ویژگی هایی که درباره این نوع جت پرینتر ذکر کردیم اکنون می توانید انتخاب کنید. در صورتی که در طول روز شما به تعداد چاپ کمتر ۱۰۰هزار محصول نیاز دارید، جت پرینترهای CIJ انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود و از نظر هزینه های مربوط به جوهر، تعویض فیلتر و … استفاده از این دستگاه برای شرایط شما بصرفه نخواهد بود.

هر کدام از جت پرینترها دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند. شما باید با توجه به این ویژگی ها و شرایطی که دارید، جت پرینتر مورد نظرتان را انتخاب نمایید. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات خوبی را درباره جت پرینتر CIJ در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید راحت تر انتخاب نمایید.