0

نحوه تعمیر و نگه داری جت پرینتر

تعمیر و نگهداری جت پرینتر

اگر در کارخانجات مختلف و یا فروشگاه های بزرگ فعالیت دارید با دستگاهی به نام جت پرینتر آشنایی دارید. برای آن که بتوانید مدت طولانی از آن استفاده کنید باید با نحوه تعمیر و نگه داری جت پرینتر آشنا باشید تا هم کیفیت کار بالا برود و هم در هزینه ها صرفه جویی شود. در ادامه مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم پس با ما همراه شوید.

جت پرینتر چه کاربردی دارد؟

اگر دقت کرده باشید بر روی محصولات مختلف اطلاعات مهم و ضروری مانند تاریخ تولید، تاریخ انقضا، بارکد، قیمت و … درج شده است. این اطلاعات با کمک دستگاهی به نام جت پرینتر یا جوهر افشان بر روی بسته بندی محصولات چاپ می شود. این دستگاه انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن ها برای استفاده بر روی اجناس مختلفی کاربرد دارد مثلا بر روی سطح صاف و صیقلی، سطح ناهموار، پلاستیکی و … اگر شما نیز در شرکت های تولیدی، کارخانه های بزرگ، تولیدی های کوچک، فروشگاه های مختلف مشغول به کار هستید حتما نام این دستگاه به گوشتان خورده است و با نحوه کار آن آشنایی مختصری دارید.

نکات مهم درباره تعمیر و نگه داری جت پرینتر کدام است؟

تعمیر و نگهداری جت پرینتر

برای آن که از دستگاه های مختلف به درستی استفاده کنیم باید نکات مهم درباره تعمیر و نگه داری از آن را بدانیم. از همین رو برای آن که از دستگاه جت پرینتر نیز به درستی استفاده کنید تا هم طول عمر دستگاه افزایش یابد، هم کیفیت کار خروجی بالا برود و هم در وقت و هزینه هایتان صرفه جویی شود باید به نکات مهم در این زمینه دقت و توجه داشته باشید. در ادامه چند مورد از مهم ترین نکات درباره نحوه تعمیر و نگه داری جت پرینتر را با هم بررسی می کنیم.

  • توجه داشته باشید از ابتدا باید محل مناسبی را برای دستگاه جت پرینتر در نظر بگیرید تا نیازی به جا به جایی زیاد دستگاه وجود نداشته باشد.
  • سعی کنید ارتفاع و تنظیمات دستگاه را در شرایط ایده آل خود قرار دهید تا دیگر مجبور نشوید آن را مرتبا تغییر دهید.
  • دقت کنید حلال بر روی دستگاه نریزد.
  • اگر قصد جا به جایی جت پرینتر را دارید و یا آن که می خواهید برای تعمیر آن را به شرکت مورد نظر بفرستید توجه داشته باشید حتما کارتریج جوهر را خارج نمایید و محفظه آن را با دستمال کاغذی پر کنید. همچنین سر هد دستگاه را در یک کیسه نایلونی پر از دستمال کاغذی قرار دهید تا در حین جا به جایی آسیب نبیند.
  • در هنگام نصب جت پرینتر بر روی پایه به تراز بودن محل آن دقت داشته باشید.
  • توجه داشته باشید هرگز نباید دستگاه بدون کارتریج جوهر باشد زیرا هوا وارد شلنگ می شود و منجر به خشک شدن بی دلیل جوهر در آن می شود.
  • اگر قصد تمیز کردن و شستشوی هد دستگاه را داشتید حتما از اسپری مخصوص آن استفاده نمایید.
  • بعد از اتمام کار، دستگاه را خاموش کنید.
  • فیلتر دستگاه را به صورت مرتب و دوره ای تمیز کنید.
  • از متصل بودن سیم ارت حتما مطمئن شوید.
  • زمانی که جت پرینتر رنگ پاشی می کند، باید حتما جوهر دستگاه را تعویض نمایید.
  • در صورتی که دستگاه جت پرینتر نیاز به تعمیر داشت حتما به افراد متخصص و یا نمایندگی دستگاه مراجعه نمایید و از دستکاری آن بدون داشتن اطلاعات، خودداری نمایید.

چگونه کارکرد جت پرینتر را بالا ببریم؟

استفاده طولانی مدت از دستگاه جت پرینتر با کارکرد عالی برای همه کسانی که با این دستگاه سر و کار دارند، اهمیت زیادی دارد. اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید حتما به نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم توجه داشته باشید.

چاپ مداوم

برای آن که از خشک شدن بی دلیل جوهر در هد دستگاه جت پرینتر جلوگیری کنید بهترین راه این است که دستگاه به صورت مداوم کار چاپ را انجام دهد. اگر از دستگاه در خط تولید استفاده نمی کنید باید به صورت مرتب برنامه ای داشته باشید تا هر چند روز یکبار دستگاه تعدادی پرینت انجام دهد.

استفاده از جوهر و حلال با کیفیت

اگر از جوهر و حلال های بی کیفیت و تقلبی استفاده کنید هم باعث چاپ بی کیفیت اطلاعات می شود و هم آن که احتمال آسیب به دستگاه را بالا می برد. از همین رو برای جلوگیری از این مسئله حتما جوهر و حلال دستگاه جت پرینتر را از شرکت های معتبر خریداری نمایید.

جت پرینترهای دستی و اتوماتیک سپندافزار

تعویض فیلتر در زمان مناسب

اگر به موقع و در زمان مناسب فیلتر دستگاه جت پرینتر را تعویض نکنید، عملکرد دستگاه افت پیدا می کند و احتمال آسیب به قطعات دستگاه را بالا می برد. بر همین اساس با توجه به مدل دستگاه جت پرینتر و اطلاعاتی که فروشنده در اختیارتان قرار داده است، اهمیت زیادی دارد که فیلتر دستگاه را به موقع تعویض نمایید تا جلوی هر گونه آسیب به دستگاه را بگیرید.

استفاده از محافظ برق

نوسانات برق آسیب های زیادی به جت پرینتر وارد می کند. برای جلوگیری از این اتفاقات ناگوار باید از محافظ برق مناسب برای جت پرینتر استفاده نمایید تا از دستگاه و قطعات آن محافظت نمایید.

چگونه از کارتریج جت پرینتر نگه داری نماییم؟

برای نگه داری صحیح از جت پرینتر باید به کارتریج آن به خوبی توجه کنید پس به نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم دقت نمایید.

توجه داشته باشید در صورتی که از کارتریج استفاده نمی کنید درپوش آن را قرار دهید.

کارتریج باید در دمای محیط اتاق نگه داری شود یعنی دما نه سرد باشد و نه گرم.

برای آن که کارتریج را تمیز کنید از هیچ نوع حلال جانبی استفاده نکنید. برای این کار بهترین حلال، الکل ۹۶ درصد و یا بالاتر می باشد. برای تمیز کردن کارتریج می توانید از دستمال کاغذی معمولی استفاده نمایید به این صورت که چند لایه از دستمال کاغذی را بر روی هم قرار داده و در دست خود نگه دارید و کارتریج را بر روی آن بکشید.

کارتریج را باید خیلی آرام و به صورت مستقیم درون محل خود قرار دهید تا پد آن به سوزن های دستگاه گیر نکند.

توجه داشته باشید زمانی که دستگاه روشن است کارتریج را از دستگاه خارج نکرده و یا وارد دستگاه نکنید.

نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم به شما کمک می کند از دستگاه چت پرینتر خود به درستی نگه داری نمایید و طول عمر و ماندگاری آن را بالا ببرید در نتیجه در وقت و هزینه های خود صرفه جویی نمایید.